Raw food - nový životní styl či jen aktuální módní trend?

O raw food jste již určitě slyšeli. A pokud ne, tak jste pravděpodobně velice odolní vůči trendům, novinkám a masovému vštěpování toho, co je pro nás momentálně to nejlepší! My se vám dnes pokusíme pojem raw food více rozklíčovat. Vy si tak sami budete moci vytvořit vlastní názor na to, co stojí za šílenstvím jménem raw food, v čem se skrývá jeho tajemství i na to, zda je raw strava skutečně tak zdravá, jak se říká.

Proč raw food?

Zkusili jste se někdy zamyslet, co se vlastně pod pojmem raw food skrývá? Když se podíváme na doslovný překlad, získáme „syrovou stravu“. Raw strava je také často definována jako „vše živé“. Někdy se rovněž můžeme setkat i s pojmem vitariánství. Co si ale pod tím konkrétně představit? Základem je, že ve všech spotřebovávaných surovinách musí být zachovány všechny důležité živiny. Co se týče potravin používaných v rámci raw stravy, je podmínkou, aby byly konzumovány v co možná nejpřirozenější podobě. Do našeho organismu se tak dostane maximální množství vitamínů, minerálních látek a enzymů.

obrazekVýhody raw stravy

Jak už bylo výše nastíněno, obrovskou výhodou živé stravy je, že se do těla dostanou potřebné živiny, které jsou ve většině případů tepelnou úpravou jídla zničeny. Přísun důležitých enzymů má dobrý vliv především na kvalitu našeho trávení. Nezanedbatelným pozitivem raw stravy je i pročistění krve a orgánů. I proto se stravování na principech raw food doporučuje při nejrůznějších typech nemocí, neboť napomáhá obnovovat nové buňky a odplavovat z těla staré.

Trápí vás špatná kvalita vlasů? Pak jistě uvítáte příznivý vliv raw stravování na kvalitu vlasů i pleti.

 

Další pozitiva živé stravy:

  • zbavuje organismus všeho nepotřebného a škodlivého
  • podporuje zrychlení metabolismu
  • pročišťuje krev a orgány
  • pomáhá v boji s nadváhou
  • vhodná při redukčních dietách a detoxikačních kúrách

Není všechno zlato, co se třpytí

Tak jako všechno, i raw strava má své nevýhody a úskalí. Ačkoliv se zpočátku může zdát, že vitariánství je naprosto perfektní, je třeba se podívat i na druhou stránku věci. Hlavním negativem syrové stravy je, že mnoho živin je uvolňováno až při tepelné úpravě. Typickým příkladem je například obyčejná mrkev. Teprve až její tepelnou úpravou se do těla lépe vstřebává beta-karoten. Nevýhodou raw food je taktéž malý přísun vitamínu B12 a D. Podobně je to i s minerálními látkami jako železo, selen, zinek či omega-3 mastné kyseliny. Rovněž je nutné zmínit, že tepelná úprava určitých surovin může dokonce pomoci zničit látky, které by mohly zabránit vstřebávání některých minerálních látek.

Žádné velké vaření

Možná vás to překvapí, ale pokud se rozhodnete vyzkoušet účinky raw stravy, musíte změnit přístup k vaření. U přípravy živé stravy každopádně zapomeňte na smažení či pečení. Základním pravidlem totiž je, že maximální teplota, při které se mohou jídla připravovat, se pohybuje mezi 42 a 45 °C.

obrazekHlavní techniky přípravy pokrmů:

  • mixování
  • odšťavňování
  • sušení
  • klíčení
  • ohřívání

Co všechno můžete při raw stravování jíst?

Dobrou zprávou je, že syrová strava neskončí jen u ovoce a zeleniny. Naopak velmi vítané jsou ořechy, obilí, naklíčená semínka a luštěniny. Pokud nepatříte mezi odpůrce syrového masa a ryb, můžete svůj jídelníček zpestřit i o tyto suroviny! V případě živé stravy nemusíte přijít ani o mléčné výrobky. Povolené jsou však pouze ty produkty, které jsou vyrobeny z nepasterizovaného (syrového) mléka.

Ať už vás raw strava zaujala, nebo ne, je nutné konstatovat, že má své výhody i nevýhody. Ostatně snad jako všechno. Vše, co je jakýmkoliv způsobem extrémní, není obecně z dlouhodobého hlediska příliš vhodné pro náš organismus. Na druhou stranu je živá strava skvělým zpestřením zdravého jídelníčku či způsobem, jak detoxikovat náš organismus. Než se ale pustíte do přípravy pokrmů dle principů raw stravy, nezapomeňte, že i v tomto případě je dobré začít pozvolna.

Kategorie: Hubnutí, diety Autor: Kvitko
Vaše názory k článku (2)
Seřadit:
Denča8 | Pátek 30. Září 2016, 15:09
Velice zajímavý článek. Alespoň už vím, co je raw strava. Možná bych mohla raw stravu kombinovat s klasickou stravou. Asi ničemu neuškodím.
Souhlasím (0x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět

Rawenka | Pátek 30. Prosinec 2016, 21:05
Jsem na raw a moje pleť se skvěle zlepšila.
Souhlasím (0x) | Nesouhlasím (0x) Odpovědět